2010.06.25 - Hatvan esztendeje: „Sociedad Española de Automóviles de Turismo“

"A Barcelona Zona Franca iparterületén, közvetlenül a kikötő mellett felépített gyár 20 hektáron kezdte meg működését. A fedett csarnokok ebből 95 ezer négyzetmétert tettek ki, ahol túlnyomórészt (75 ezer négyzetméteren) összeszerelés folyt, az irodák és a laboratóriumok 7500, a hőenergia-központ 2300 négyzetméteren dolgozott, a tovább területet pedig a raktárak foglalták el. A katalán fővárosra egyáltalán nem véletlenszerűen esett a választás, Barcelona ugyanis a hazai (Hispano-Suiza, Elizalde) és a külföldi eredetű márkák tekintetében (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular) már a múlt század eleje óta az ország autóipari központjának számított. A város emellett széles körű ipari háttérrel rendelkezett, s nagy tömegű képzett munkaerőt is kínált. A szerelőszalag végül 1953 májusában indult be, az első SEAT, az 1400 A pedig november 13-án gördült le róla. A tetszetős szedán hátsó kerekeit négyhengeres, 44 lóerős orrmotor hajtotta, s mai megfelelőjeként leginkább az Exeo azonosítható. A napi termelési volumen öt járművet tett ki, a dolgozói létszám pedig csupán 925 volt, ám innentől e számok már rohamos növekedésnek indultak. 1954 végére 959 jármű hagyhatta el a gyárat, összesen 123 millió peseta értékben. Egy évre rá a termelés már 3000 darabnál járt, közel 100 százalékban hazai gyártású alkatrészekből, a gyárban pedig már 1700-an dolgoztak. 1956-ban a hétezredik, a következő évben pedig a tízezredik SEAT is elkészült, s a martorelli kollektíva két esztendővel később már 5000 alkalmazottat számlált. Szembesülve a megfelelő háttéripar hiányával, a SEAT az 1400-as modell alkatrészigénye teljes hazai előállításának ösztönzésére a beszállító cégek támogatásában is tevékeny részt vállalt, műszaki, szabadalmi és egyes esetekben pénzügyi területen egyaránt segítve fejlődésüket."   Tovább>>

(Forrás: autosvilag.com)

Várjuk jelentkezését:

victory@victory.hu

+36-23-503-817